Scenariusz
lekcji wychowawczej
Klasa
3 gimnazjum
Temat
lekcji: Organizacja czasu, czyli jak ułatwić sobie życie.
Opracowały:
Anastazja
Ragan
Daria
Wierzelewska
I.
Cele operacyjne lekcji
1.
W zakresie wiedzy
uczeń:
-
wymienia sposoby planowania czasem,
-
wymienia pozytywy zarządzania czasem,
-
wyjaśnia znaczenie hierarchizowania spraw i czynności w
życiu,
-
zaznacza potrzebę organizowania czasu
2.
W zakresie umiejętności
uczeń:
-
opisuje sposób organizowania swojego czasu,
-
tworzy dekalog zasad organizacji czasu,
-
charakteryzuje poszczególne reguły zarządzania czasem,
-
stosuje zdobytą wiedzę o organizacji czasu w planowaniu
własnego czasu,
-
rysuje swój diagram czasowy,
-
analizuje tekst,
-
ocenia postawy ludzi biznesu pod kątem zarządzania czasem,
-
proponuje rozwiązania mające na celu lepsze zarządzanie
czasem,
-
planuje swój dzień.
-
radzi sobie ze złymi nawykami i złodziejami czasu
3.
W zakresie postawy
uczeń:
-
szanuje swój czas i czas innych,
-
zaznacza potrzebę organizacji czasu,
-
współpracuje w grupie,
-
angażuje się w zajęcia lekcyjne
II.
Środki dydaktyczne
-
kredki, pisaki
-
karty pracy z pustymi diagramami (załącznik 1)
-
butelka po wodzie 5 l
-
kamienie lub piłeczki
-
piasek, żwir lub nakrętki
-
karty z opisem zarządzania czasem przez ludzi biznesu (załącznik
2)
-
karty z zasadami sprawniejszego zarządzania czasem (załącznik 3)
-
tablica i kreda
-
projektor
-
karty z podsumowaniem lekcji (załącznik 4)
III.
Strategia nauczania
-
operacyjna, emocjonalna
IV.
Formy pracy
-
indywidualna, zbiorowa, praca w grupach
V.
Metody nauczania
-
opowiadanie,
-
pogadanka,
-
objaśnienie lub wyjaśnienie,
-
praca z tekstem,
-
doświadczenie
VI.
Przebieg lekcji
Faza
wprowadzająca (5 minut):
-
czynności organizacyjno-porządkowe: sprawdzenie obecności,
-
opowiadanie wprowadzające do tematu lekcji,
-
podanie nowego tematu lekcji
Faza
realizacyjna (35 minut):
-
rozdanie kart pracy, wykonanie przez uczniów diagramów zarządzania
czasem (zał. 1)(5 min)
-
pogadanka dotycząca powyższego zadania (5 min)
*pytania
pomocnicze
- Czy było to dla Ciebie łatwe czy trudne zadanie?
- Czy coś Cię zaskoczyło?
- Spodziewałeś/łaś się takiego wyniku?
- Czy chciałbyś/chciałabyś coś zmienić? Co by to było?
-
wykonanie przez nauczyciela doświadczenia (10 min)
Do
butelki 5 l z odciętą „górą” wkładam kamienie (lub
piłeczki), pytam: Czy pojemnik jest pełen?
Dosypuję
piasku (lub żwiru, nakrętek), pytam: Czy pojemnik jest pełen?
Dolewam
wody i pytam: Czy pojemnik jest pełen?
Jaką
wielką prawdę ukazuje nam to doświadczenie?
*pytania
pomocnicze
- Co się stanie jeśli nie włożymy kamieni jako pierwszych do pojemnika?
- Co stanowi kamienie w Waszym życiu? Wasze zdrowie, wasza rodzina, przyjaciele? A może realizowanie marzeń i robienie tego, co jest Waszą pasją? Nauka? Odpoczynek?
-
pogadanka na temat doświadczenia
Należy
zapamiętać, że najważniejsze jest włożyć swoje KAMIENIE jako
pierwsze do życia, w przeciwnym wypadku ryzykujemy przegranie...
własnego życia. Jeśli damy pierwszeństwo drobiazgom i wypełnimy
życie drobiazgami i nie będziemy mieć wystarczająco dużo cennego
czasu, by poświęcić go na ważne elementy życia. Zatem nie
zapomnijcie zadać sobie pytania: Co stanowi kamienie w moim życiu?
Następnie, włóżcie je na początku do Waszego życia.
*pytania
pomocnicze
-
Czy zgadzacie się z tym co przed chwilą powiedziałam? Wiecie co
jest KAMIENIAMI w Waszym życiu? Czy uważacie, że jest możliwe
zmienić układ „kamieni i piasku” w czasie swojego życia? A
może jeśli nie zrobimy tego na początku, to później nie jest to
możliwe?
-
podział uczniów na grupy, rozdanie kartek z opisem zarządzania
czasem przez ludzi biznesu (zał. 2) oraz kartek z zasadami
sprawniejszego zarządzania czasem (zał. 3), analizowanie przez
uczniów technik i sposobów organizacji czasu (5 min)
-
krótkie przedstawienie wyników każdej z grup, dyskusja na temat
każdej z metod (5 min)
Faza
podsumowująca (10 minut):
-
na podstawie informacji z lekcji oraz własnego doświadczenia
uczniowie wspólnie tworzą na tablicy dekalog zarządzania
czasem,
-
rozdanie kart z podsumowaniem zajęć (zał. 4)
-
podsumowanie lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz