środa, 20 stycznia 2016

Czy istnieją idealne warunki, w których możemy się skupić na nauce?




Każdy z nas ma wypracowany przepis na to, jak wygląda jego plan pracy. Jednak zdarza się, że nasze sposoby nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Po przeanalizowaniu tekstów, które uczniowie otrzymali, powinni razem z nauczycielem sporządzić listę rzeczy, które pozwalają efektywniej oraz wydajniej uczyć się i pracować.

Poniżej zamieszczamy przykładową listę:


1. Wyznaczaj cele


Ustalanie celów to kluczowa umiejętność w zarządzaniu czasem. Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć, jakie są Twoje cele zawodowe i życiowe, odpowiadając na pytania:

Czego wymagają ode mnie rodzice/nauczyciele/pracodawcy?
Dlaczego pracuję?
Co jest dla mnie ważne w kontaktach z kolegami/współpracownikami?
Co chcę osiągnąć w swoim życiu zawodowym?
Jakie mam możliwości?
W jaki sposób mogę zwiększyć swoją efektywność?

Ćwiczenie: przeanalizuj teraz najważniejsze cele Twojego życia: związane z karierą zawodową, a także marzenia i inne cele osobiste - doświadczenia, które chcesz zdobyć, umiejętności, które pragniesz sobie przyswoić, miejsca, które zamierzasz odwiedzić, pasje, które chciałbyś realizować. Przy każdym wyznaczonym celu zapytaj siebie, jak zamierzasz to osiągnąć, kiedy planujesz to zrobić.


2. Jak określać swoje cele?


Zastosuj kategorie pozytywne, tzn. nie deklaruj, czego nie chcesz robić, lecz - co chcesz osiągnąć.
Precyzuj swoje cele (co, kto, kiedy, gdzie, jak?).
Ustalaj cele tak, aby były dla Ciebie osiągalne, a ich realizacja nie zależała od szczęśliwego trafu czy zachowania innych ludzi.
Zastanów się nad konsekwencjami. Co się stanie, gdy już osiągniesz cel? Jak to wpłynie na Ciebie i bliskich Ci ludzi?
Planuj realistycznie. Czy cel, który zamierzasz osiągnąć, nie stoi w sprzeczności z innymi ważnymi dla Ciebie wartościami? Np. bycie podróżnikiem i posiadanie szczęśliwej rodziny mogą się trochę kłócić ze sobą


3. Spisuj plany


Teoretycznie wszyscy to wiedzą, ale ilu z nas to robi? A to kluczowy warunek sensownego gospodarowania czasem. Dlaczego? Bo odciążasz pamięć, nie rozpraszasz się, możesz na bieżąco kontrolować realizację planu.


4. Krok po kroku do celu


Aby cel nie pozostał w sferze marzeń, trzeba go przełożyć na konkrety. Realizacja planu składa się z wielu drobnych kroków. Na każdym etapie powinieneś odpowiedzieć sobie na następujących 5 pytań:

A. Do kiedy mam to zrobić?
B. Czego potrzebuję do realizacji celu (informacje, inni ludzie itp.)?
C. Jakie konkretnie czynności muszę wykonać (np. zapisać się na kurs językowy, zdobyć dyplom itp.)?
D. Co może stanąć mi na przeszkodzie? Jak zamierzam sobie z tym poradzić?
E. Jak ma dokładnie wyglądać efekt końcowy?

Przed przystąpieniem do realizacji celu ustal priorytety, tak aby się nie rozpraszać - Twój cel jest obecnie najważniejszy. Często także wyobrażaj sobie, jak zdobywasz wymarzoną rzecz. To podtrzymuje wiarę, że cel wciąż jest osiągalny, mimo przeciwności jest atrakcyjny.


5. Miej plan na co dzień


Psycholodzy biznesu obliczyli, że 8 minut planowania dziennie to godzina zaoszczędzonego czasu. Na ogół jednak rezygnujemy z planowania, uznając je za stratę czasu. Błąd! Przy planowaniu dnia uwzględnij:

Sprawy przewidziane do załatwienia w danym dniu.
Sprawy niezałatwione z poprzedniego dnia.
Nowe sprawy, które pojawiają się w ciągu dnia.
Telefony i korespondencję do załatwienia.
Okresowo powtarzające się zajęcia.
Czas przeznaczony na poszczególne zadania.

Rozsądnie zaplanowany czas powinien uwzględniać trzy bloki w odpowiednich proporcjach:

50-60% zajęcia zaplanowane (zawarte w planie dnia)
20-30% sprawy nieoczekiwane (zakłócenia, złodzieje czasu, nagłe i pilne zadania)
20% działania spontaniczne



6. Jedna rzecz naraz


Jeśli próbujesz robić kilka rzeczy naraz, niczego nie kończysz ani nawet nie robisz dobrze. W efekcie pod koniec bardzo pracowitego dnia stwierdzasz, że właściwie niczego nie zrobiłeś, a jesteś potwornie zmęczony. W jednym momencie poświęcaj się tylko jednemu zadaniu i jeśli to możliwe, staraj się je doprowadzić do końca lub przynajmniej zakończ jakiś jego etap. Aby było to możliwe, konieczne jest uszeregowanie zadań pod kątem ich ważności i konsekwentne przestrzeganie kolejności.

Zastosuj strategiczne podejście do swojej pracy:

zdefiniuj swoje cele (jasno je sprecyzuj)
rób pisemne plany
przestrzegaj terminarza
ustal priorytety
staraj się nie przerywać (jeśli to możliwe) pracy nad rozpoczętym zadaniem
grupuj czynności służące temu samemu lub podobnemu celowi w bloki czasowe
deleguj odpowiedzialność (zlecaj innym pracę do wykonania)
uporządkuj własne miejsce pracy


7. Grunt to mieć frajdę


Amerykański badacz węgierskiego pochodzenia Michalyi Csikszentmihalyi w trakcie wieloletnich badań odkrył, że ludzie czerpią największą satysfakcję i przyjemność z wykonywania czynności, w których zatracają poczucie upływu czasu. W takich momentach uwaga człowieka jest skoncentrowana wyłącznie na wykonywanym zadaniu, czemu towarzyszą pozytywne emocje. Jeśli lubisz to, co robisz, zarządzanie czasem przestaje sprawiać trudności! Po prostu samo wychodzi.

W życiu zawodowym można wyróżnić następujące okresy planowania:
- cele długoterminowe (3 do 5 lat albo więcej) – plany wieloletnie
- cele średnioterminowe (1 do 3 lat) – plany roczne
- cele krótkoterminowe (3 miesiące do 1 roku) – plany kwartalne
- cele bieżące (1 tydzień do 3 miesięcy) – plany miesięczne i plany tygodniowe


8. Rób listę pilnych spraw do załatwienia


Nawet jeśli nie lubisz korzystać z kalendarza i planować wielu spraw z wyprzedzeniem, to w zwykłym małym notatniku prowadź listę pilnych rzeczy do załatwienia w danym tygodniu. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i zawsze dotrzymasz danego słowa. A w razie nagłej zmiany planów będziesz wiedzieć od czego zacząć.


9. To co zajmie Ci mniej niż 2 minuty zrób od razu


Dzięki tej zasadzie unikniesz gromadzącego się bałaganu, szczególnie gdy masz problem z nieodkładaniem rzeczy na miejsce od razu. Bo nawet jeśli rzucisz ubrania na łóżko, to w momencie gdy je zobaczysz od razu odłóż do szafy lub kosza na pranie. Zajmie to mniej niż 2 minuty a problem z głowy. Podobnie z podlaniem kwiatów, umyciem jednej szklanki, wykonaniem krótkiego telefonu.


10. Zaplanuj 15 minutówki na sprzątanie


W tym czasie można zrobić naprawdę dużo -uporządkować jedną szufladę czy półkę, posprzątać biurko albo posegregować notatki. Dzięki temu duże porządki raz w tygodniu stają się tylko wspomnieniem i zyskujesz wolne weekendy.


11. Przygotuj się wieczorem na kolejny dzień – zestaw ubrań, posegreguj podręczniki, to co masz zabrać rano uszykuj w podręcznym miejscu


Znienawidzona szkolna zasada, ale to jeden z tych nawyków, który daje rezultaty. O niczym się nie zapomni, można spokojnie iść spać, bo wszystko jest gotowe na kolejny dzień, zawsze jest się przygotowanym. A z porannym ogarnięciem różnie bywa.


12. Znajdź czas na sport


Nie zmarnujesz tych minut spędzonych na bieganiu. Twoje ciało zwróci ci je dwukrotnie w postaci większej ilości energii. Najtrudniejsze rzeczy rób na początku dnia – trzeba iść na pocztę, załatwić coś strasznie nudnego? Nie odkładaj tego na popołudnie, bo zmarnujesz cały dzień na myślenie o tym i „psychiczne nastawianie się do wykonania tej super trudniej czynności”. Większość z tych rzeczy zajmuje zapewne chwilę warto więc mieć je z głowy od razu.


13. Przestaw zegarek o 3 minuty do przodu


Nie zapomnisz o tym za miesiąc, ale kiedy będziesz się gdzieś bardzo spieszył to już nie odejmiesz tych minut. Dzięki temu zdziwisz się, że zdążysz na czas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz